6.4 De watervlo

De watervlo Jullie hebben nu al drie keer geoefend met de microscoop en maken van een tekening van een microscopisch preparaat. Vandaag gaan jullie de watervlo of het pekelkreeftje bekijken. De watervlo en het pekelkreeftje zijn beide kreeftachtig diertjes die leeft in sloten en plassen. Het diertje leeft van eencellige plantjes en de watervlo en […]
De watervlo

De watervlo Jullie hebben nu al drie keer geoefend met de microscoop en maken van een tekening van een microscopisch preparaat. Vandaag gaan jullie de watervlo of het pekelkreeftje bekijken. De watervlo en het pekelkreeftje zijn beide kreeftachtig diertjes die leeft in sloten en plassen. Het diertje leeft van eencellige plantjes en de watervlo en […]
6.2 Hoofdhaar

Een hoofdhaar In de voorgaande les hebben jullie de letter d bekeken. Vandaag wordt het iets moeilijker. Vandaag ga je een haar van je eigen hoofd bestuderen.
6.1 Letter d.

Letter d. Vandaag gaan jullie voor het eerst werken met de microscoop. Deze eerste keer zal jullie docent of toa jullie stap voor stap vertellen wat je moet doen. Hoe vaker je met de microscoop hebt gewerkt des te meer vrijheid zal je krijgen van je docent en toa bij het werken met de microscoop, […]
1. Wat is biologie?

Wat is biologie? In deze les willen we jullie duidelijk maken wat je nu exact gaat bestuderen in de biologie. Ook willen we uitleggen wat het verschil is tussen biologie, natuurkunde en scheikunde. Het verschil tussen deze drie vakken gaan we je duidelijk maken met behulp van een video die in deze les is te […]
Fokkert toont berouw voor extreme hond.

Zintuigcellen

Zintuigcellen. Van prikkel, via impuls naar beleving Ons lichaam bezit vele zintuigcellen. Zintuigcellen die inwendige prikkels opvangen en zintuigcellen die prikkels vanuit de buitenwereld opvangen. Voorbeelden van zintuigcellen die gevoelig zijn voor inwendige prikkels zijn de zintuigcellen in de bloedvaten die de concentraties koolstofdioxide meten. Ook zitten er in het lichaam zintuigcellen voor glucose- concentratie, […]
Emily-Jane leeft zonder afval

Biologielessen genoemd in CVOpen

Het blad CVOpen is het huisorgaan van de vereniging voor Christelijk Voortgezet onderwijs te Rotterdam. CVOpen nummer 2 staat bijna geheel in het teken van ICT en de invloed van ict op het onderwijs in Rotterdam. In dat kader wordt er even heel kort stil gestaan bij biologielessen als voorbeeld van hoe docenten durven mee […]
Les 5. Boomadoptie

Boomadoptie Bomen zijn mooi. Bomen maken zuurstof voor mens en dier. Bomen zorgen voor hout. Bomen geven mensen en dieren voedsel. Bomen bieden bescherming, bomen bieden nestgelegenheid aan vele vogels. In bomen kan je klimmen en bomen kunnen je verbazen met hun ouderdom. Kortom: bomen zijn voor ons van groot belang. Maar we zijn ook […]